الجمعة، 10 أبريل 2015

غرام وانتقام


من وجهة نظر البنت:
البنت قبل الجواز بيبقى عندها احلام واماني اللي هتححقها مع الامير اللي هيختاره قلبها اللي هو يا شبه جورج كلوني يا براد بيت  (علي اساس انها انجلينا جولي طبعا )، من الاحلام دي شقه و عربيه و لاسيما يعني سفر كل سنه في حته شكل ده غير انها هتخليه يحب كل حاجه هي بتحبها والعكس صحيح (هيييييييييح)، نرجع لارض الواقع بعد كام سنه ياعبيييييييير انت يا هااااااانم فيين فردة الشراب الفحلقي بتاعي، والله عال مافيش حاجه في مكانها في البيت ده، ايه ده مالك كده هه مالك؟ بقيتي مبهدلة فنفسك و فشكلتي كده و شعرك منكوش. ويكون هو كرشه طالع 3 متر قدام ممكن تفرشي عليه سفره لتلت افراد مرتاحين ودقنه ولا اهل الكهف تعرفي منها هو اكل وشرب ايه طول اليوم وحضرتك طول النهار ما بين طبيخ وغسيل ومواعين و تنضيف ورا سعادته وعياله و مش بتفضي حته تبصي في المرايه ده ان كنت لسه  فاكره مرايه يعني ايه.
من وجهه نظر الراجل:
الراجل قبل الجواز احلامه بالاميره بتعاته تبقي mix بين (امينه من بين القصرين وهيفا وهبي من .... بلاش عشان الرقابة وانها هتفهمه وتقدره و تخلي حياته جنه وتلبسه وتتشيكله طول النهار والليل و يحوش فلوس من مرتبه (ازاي معرفش) وياسلام بقه لو كانت بتنور في الضلمه كده  بقت ((full option
الواقع: يا حسين يا حسيييييين فين اللحمه اللي طلبتها والمكرونه و3كيلو الطماطم وراس الكرنبه و البتينجااااان واعمل حسابك انا عاوزه فلوس عشان اشتري فستان لخطوبة بنت عم ابن خالة ماما  ولما يقولها راجع تعبان ومفيش فلوس لكل ده، تتبرمج علي اسطوانة انت متجوزني تبهدلني ولا تجوعني ولا عاوز يقولو عليا ايه لما يشفوني لبست نفس الفستان مرتين!!! وانت تكون عندك بدله((multi tasking واحده لكل المناسبات
وجهة نظري انا:
متجوزيش الا لو كنت بتحبي عيوب خطيبك قبل مميزاته، متتجوزيش عشان خاطر عاوزه بنك متنقل او وسيلة لتحقيق رغبات وهوياتك من دون مراعاه لظروفه، ممتجوزيش الا لو كان بيخاف عليك بجد مش بيخاف عليك عشان تعرفي تخدميه و بيحب جوهرك مش مظهرك الخارجي، متتجوزيش الا لو كنت شايفه كرشه ده اكبر دليل انه بيحب اكلك. متتجوزيس الا لو كان عارف قيمتك و بيعاملك زي ملكته مش مليكته. لان ببساطه لو كل ده بيحصلك يبقى للاسف اخترتي غلط ومتجيش بعد كده تشتكي وتقولي كنت بحسب اني هقدر اغيره (كان غيرك اشطر)
متتجوزش لو كنت فاكر ان الجواز وسيله للرفاهيه بجميع انواها و انك هتبقى سي السيد و مش مطلوب منك غير انك تاكل و تشرب وتنام وتخرج (لوحدك طبعا)، ممتجوزش لو كنت عاوزها جاريه و طباخه وغساله وخدامه ليك ولولادك اتجوزها عشان بتحب اكلها اللي هي تعبانه فيه طول النهار وعملاه برجليها قصدي باديها وان سبب فشكلتها انها جابت لك ثلاث اربع قرود شبهك قصدي شبهكم انتوا الاتنين (علي الحياد اهه):D اتجوزها عشان انت بتحبها وعاوز تكمل عمرك معاها وهي منكوشه ومبهدلة ومفشكلة وريحتها طبيخ ولبن ودوا في آن واحد ومع ذلك هي في نظرك ملكة جمال الكون كلة.
وربنا يقدرنا علي فعل الخير :)


ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق