الاثنين، 2 نوفمبر، 2015

حلم الثلاثين


 بما انني انا و كتيير من صحابي في الثلاثين او على مشارف العقد الثالث. اسمحولي ابارك لنا جميعا على قتل وهم بعبع الثلاثين اللي كان واهمنا كلنا، "يااه عاوز اعمل كذا و كذا قبل ما اتم الثلاثين!"
اولا لما كنا لسه في اوائل العشرينات كان قدمنا كتير من العوائق بتقف قدام احلامنا زي الدراسه، تردداتك اللي مش بتخلص في اي قرار، تحكمات الاكبر سناً لانهم انضج و اعقل منك و خبرة قي الحياه افضل.
وصلت للتلاتين "ياااه حياااه" "والحقيقه المرحله دي ليها مميزات اكتر من عيوب و علي سبيل... الايجابيه هذكر المميزات فقط لان العيوب تكاد لا تًٌذكٓر.
١- اول حاجه هتعملها هتضحك وتضرب كف على كف لما تفتكر تفكيرك و قراراتك في العشر سنين اللي فاتوا 😆، لانك ببساطه وصلت للنضج العقلي و العاطفي اللي يوصلوك للقرار الصح.
٢- مبقاش في حد يقدر يستغل عواطفك ولا يضحك على عقلك
٣- بقيت تقدر تتحمل مسئولية قراراتك ١٠٠٪ من غير ما تلوم على حد.
٤- تقدر/ تقدري تلف العالم كله من غير ما حد يقولك لسه صغير او طب و مذاكرتك و دراستك.
٥- لو مكنتش اتجوزت و جبت قرود فأنت خال او عم / خالة او عمة و في الحالتين ام او اب للقرود اللي بيتشعلقوا فيك اول ما يشفوك، وحسيت اكتر بحب ام و ابوك وخلانك وخلاتك و عمامك و عماتك بيحبوك ازاي لانك حاسس احساسهم.
٦- الي هيتجوز في المرحله دي عنده مميزات اكتر من اللي اتجوز في العشرينات، لانه هيبقه متأكد من قراره اكتر و لما يجيب اطفال هيقدر يربيهم بالطريقه الصح و الانسب.
٧- احساس بأستقرار في شغلك و انك عاوز تثبت نفسك فيه بدل ما كنت بتتنطط من وظيفه للتانيه عشان زهقت، او كنت فاكر من اول شهرين هيعينوك مدير الشركه زي ما كان بيحصل في الافلام.
٨- بقيت تتقبل الواقع بشكل افضل وقادر تحسنه.
٩- بقه يتقال لك عمو او طنط من طفل طولك بتاع ١٠ سنين وانت مبسوط لانك كنت بتعمل زيه.
١٠ - اه مسؤلياتك زادت بس انت قدها.

‫#‏حلم_الثلاثين‬
‫#‏احلى_سنين‬
‫#‏بسمة_المصري‬

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق